Digitaal radio luisteren in Vlaanderen groeit sterk, vooral DAB+ versnelt de digitalisering

Vandaag, maandag 16 november, start de Week van de Digitale Radio. DAB+ is al een tijdje de nieuwe manier van radio luisteren in Vlaanderen en blijft stevig groeien. Ongeveer 38% van het totale radioluistervolume is nu digitaal (via DAB+, internet of digitale TV). Vorig jaar was dat nog 26%. Vooral luisteren via DAB+ zit daarbij in de lift: 17% van het totaal luistervolume verloopt nu via DAB+, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de resultaten van de nieuwste meting rond digitale radio van onderzoeksbureau Ipsos. De resultaten omvatten de periode van 14 september tot 27 oktober 2020 bij 2005 Vlamingen van 12 jaar en ouder.

An Caers, directeur radio DPG Media: “Met Qmusic, Joe en Willy en al hun extra themazenders trekken we al enkele jaren volop de digitale kaart en het is mooi om te zien dat hiermee het medium radio z’n relevantie absoluut behoudt. Voor ons is het een én-én strategie. We investeren in technologie, maar ook steevast in unieke content en zenders die enkel via een digitale weg te beluisteren zijn. Dat maakt digitalisering van radio aantrekkelijk voor jong en oud.”

Els Van de Sijpe, manager Radio VRT:  Met onze sterke radiomerken Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM benutten we volop de kansen die de digitalisering ons biedt. We blijven inzetten op een sterke live beleving van radio via DAB+ als opvolger van FM. En complementair gebruiken we ook de enorme mogelijkheden van internet om ons publiek nog beter te bedienen, met digitale streams in Radioplayer en in onze apps, zoals de Radio 1 Lage Landenlijst of Stubru De Tijdloze. En terwijl live radio sterk blijft, merken we de groei van audio op maat. Via onze apps bieden we naast live radio ook een rijke audiowereld aan, met de allerbeste fragmenten en de mooiste podcastverhalen, helemaal op het ritme van de gebruiker”.

Tom Klerkx, managing director radio Mediahuis: “Het afgelopen jaar hebben we een sterke stijging gezien van digitaal luisteren. Tijdens de pandemie is de kracht van radio als compagnon nog maar eens bewezen. Met onze feelgoodmerken Nostalgie en NRJ spelen we daar steeds op in, via alle platformen. De juiste content, voor de juiste doelgroep, op het juiste platform. Meer dan ooit blijkt de relevantie van ons medium, in deze digitale shift.”

DAB+ schakelt een versnelling hoger

Het publiek in Vlaanderen raakt steeds meer vertrouwd met DAB+, of digitale radio via de ether en de opvolger van FM. Meer dan de helft van de Vlamingen (53% vs 39% in 2019) weet ondertussen wat DAB+ is en die spontane kennis stijgt binnen alle leeftijdsgroepen (12 jaar tot 55+). Ook luisteren naar de radio via het internet groeit van 12% naar 14%, met een grotere groei bij een jonger publiek (12-24 jarigen), terwijl luisteren via digitale TV stabiel blijft op 6%.

Ondertussen zijn er in België al ruim 1.250.000 toestellen verkocht die DAB+ kunnen ontvangen. Ook in de auto blijft DAB+ groeien, momenteel is 59% van de nieuw verkochte wagens uitgerust met DAB+ (bron: JATO Dynamics en GfK). Vanaf begin volgend jaar moeten alle nieuwe auto’s in Europa standaard DAB+ aan boord hebben.

Digitale radio: extra ‘digital only’ zenders, overal en altijd met de beste kwaliteit

Tijdens de Week van de Digitale Radio wordt er speciale aandacht gegeven aan de kwaliteit en voordelen van DAB+ en daar werken alle Vlaamse zenders aan mee.  DAB+ biedt luisteraars o.a. meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en is gratis te ontvangen. Via DAB+ kan de luisteraar genieten van alle Vlaamse radiozenders en enkele extra digital only themazenders: Radio 1, Radio 2 (alle regio’s), Studio Brussel, MNM, MNM Hits, Klara, Klara Continuo, VRT NWS, Qmusic, Q-Maximum Hits, Q-Foute Radio, Joe, Joe 60’s & 70’s, Joe 80’s, Joe 90’s, Joe Easy, Joe Best of Belgium, Willy, NRJ en Nostalgie.

Samen met de andere Vlaamse zenders die ook op DAB+ overal in Vlaanderen uitzenden – BBC World Service, Stadsradio Vlaanderen, TOPradio, RTBF Mix en Radio Maria – wordt er gezamenlijk ingezet op DAB+.

Bekijk hier het volledige rapport van Ipsos België.